רחל בצר מנהלל מספרת על מאיר בינט

רחל בצר מנהלל מספרת על מאיר בינט

שיתוף

הדברים נאמרו בערב מורשת לזכרו של מאיר בינט שהתקיים במרכז להנצחה ולמורשת מודיעין בשני ביוני 1998. תקופת הגדעונים, אנשי הקשר של המוסד לעליה ב'.

"אנחנו גרנו בעיבורה של רומא במקום שנקרא (?). בוילה הייתה תחנת האלחוט שלנו ואנחנו גרנו בה. . וילה יפהפיה. אנחנו היינו פלמחניקים, עדת צברים צעירים. מאיר היה כאילו מחו"ל. אני חושבת שבהתחלה לא נתנו למאיר הכבוד לו היה ראוי משום שלא הכרנו אותו אבל אח"כ כשלאט לאט התחלנו להכיר אותו, אנחנו, אני מכל מקום הרגשתי את הכבוד או את המיוחדות שלו להכיר אותו וגם להיות חברה שלו. הוא היה האדם הבוגר שלנו.

אחרי שהוא תפס את מקומו, הוא היה האדם הבוגר איתו, אליו הלכו להתייעץ. אני לא מעט התייעצתי איתו על דברים שנוגעים לי. מאיר היה אינטלקטואל אידאליסט דבר שאני לא חושבת שעכשיו קיים. הוא גם ידע לעצב את האידיאלים, הוא ידע לתת להם ביטוי חגיגי.

סיפרו פה על קונצרט – גם אני הלכתי אתו לקונצרט ברומא. לאונרד ברנשטיין היה אז בארץ וחזר לארה"ב דרך רומא ונתן שם קונצרט. כמובן הלכנו לקונצרט הזה ומאיר הלך אח"כ בתום הקונצרט מאחורי הקלעים ודיבר עם לאונרד ברנשטיין. אמר – אנחנו שליחים, אנשי, בני מדינת ישראל ואני זוכרת שברנשטיין אמר לו "גם אני הייתי ב א ר ץ " ככה הוא אמר. אנשים שלמדו בחו"ל עברית. זכור לי עוד דבר. כשהולכים עם מאיר הולכים לבתי כנסת, לועד הקהילה היהודי. אני זכיתי ללכת איתו לבית הסוהר הממרטיני * שליד הפורום רומנו. זה בית סוהר שגילינו שם שגם שמעון בר גיורא היה קשור לאותה טבעת ברזל שהייתה מוטבעת בבטון. אנחנו התרגשנו מאוד.

עם מאיר אפשר היה להביע את ההתרגשות. הוא לא התבייש להראות פאתוס. הוא היה אדם מאוד אמיתי.

לימים חזרתי ארצה ולא ארכה העת וגם הוא חזר ארצה וביקר אותי בנהלל. . . אני זוכרת שהוא כתב לי מכתב אחד. הוא כתב לי כך שהוא יוצא לטייל בארץ ישראל, בגליל העליון ושוכב לו על אחת הגבעות והשמיים בהירים ומדינת ישראל קיימת והוא מרגיש עצמו קשור לכל העם היהודי והוא כתב שהוא קשור לזה ולזה ולזה וגם לנביאי ישראל. נביאי ישראל כתב ב- "ע". הייתה לו שפה עברית מאוד עשירה אבל הוא לא נולד בארץ.

מאיר שימש לי מורי ורבי וחברי. אני חושבת שמעט מאוד נעשה כדי להשאיר את רישומו בארץ הזאת. הוא עשה כל כך הרבה דברים, היה כל כך אידיאליסט, כל כך אינטלקטואל, הוא היה צריך להשאיר את רישומו, שאנשים היו צריכים ללכת לאורו וטוב שלפחות עושים את הדבר הזה ) התייחסות לערב מורשת(."

*Mamertine Prison – near Forum Romanum buried at the foot of the Capitoline Hill. It was Ancus Marcius, the fourth king of Rome, who, sometime during his reign (640-616 BC) constructed this dark, damp and foreboding subterranean structure. Among the famous who spent their last days here were….Simon Bar Jioras, the defender of Jerusalem defeated by Titus in the sack of the city in A.D. 70…).

 

רחליק – רחל בצר מנהלל, חברת הפלמ"ח ו"הגדעונים" נפטרה ב- 21.8.2014 , יהי זכרה ברוך.

 

כתבות נוספות